سبک زندگی اسلامی

تعداد آزمون‌ها 1 آزمون
تعداد فصل‌ها 1 فصل
مدت دوره 203 دقیقه
تعداد جلسات 13 جلسه
تعداد فراگیر 1245 نفر
 
بسته است
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دوره‌های مرتبط‌
توضیحات دوره
عنوان دوره:
 دوره آموزشی دین و زندگی (سبک زندگی اسلامی)

اهداف دوره: 
اهمیت شناخت سبک زندگی اسلامی چیست؟
سبک زندگی، شکل مدرن گروه‌بندی‌های اجتماعی و منبع هویت انسان است و مانند طبقه یا قومیت به انسان معنا یا حس هویت می‌دهد. مثلاً برای فرد مهم است که مانند فلان شخصیت زندگی کند، دیوار خانه‌اش را فلان رنگ کند، یا نوع خاصی تفریح داشته باشد. آداب اسلامی، سبک زندگی و انضباط رفتاری‌ای است که تحت آرمان عالی عبودیت قرار دارد. کسی که عبودیت و بندگی را مقصد حیات خود می‌بیند نمی‌تواند نسبت به چگونگی زندگی خود بی‌تفاوت باشد. بلکه همه شئون زندگی خود را از نماز و عبادت تا کسب و کار و تحصیل و تفریح و معاشرت و بهداشت و خوراک و معماری و هنر و سخن گفتن و تولید و مصرف و آراستگی ظاهری و غیره در مسیر بندگی قرار می‌دهد. یعنی همه جزئیات زندگی خود را صبغه الهی می‌بخشد. مسلمان نه فقط در مسجد که در خانه و بازار و کلاس درس و مدرسه و محل کار و خیابان، عبد است و برای هر عملی نخست به رضای خدا می‌اندیشد.
نگاه واحد به ابعاد زندگی انسان در سبک زندگی اسلامی:
سبک زندگی اسلامی یا به عبارت دیگر، سبک زندگی اسلامی اهل بیت(علیهم السلام) یکپارچه است، بدین معنا که نگاه واحدی به تمام ابعاد زندگی انسان دارد و اجزای آن مکمل یکدیگر هستند. بنابراین ما نمی‌توانیم بخشی از سبک زندگی اهل‌بیت را به جامعه ارائه دهیم و نسبت به بخش دیگر غافل باشیم. باید از زندگی اهل‌بیت «سبک زندگی‌ئی» را استکشاف و اجرا کنیم که ناظر به تمام ابعاد زندگی اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع، خانواده، اخلاق و ... باشد.
برای ارائه سبک زندگی یک قسم از آموزه‌های اهل‌بیت(علیهم السلام)، اصول و کلیت‌هایی است که فرازمانی و فرامکانی است، یعنی محدودیتی در آن راه ندارد و نمی‌توان گفت مربوط به هزار سال قبل یا بعد است، یا مربوط به زندگی سنتی قدیم، یا زندگی مدرن امروزی است، این قسم از آموزه ها باید در سبک زندگی‌ها حضور داشته باشد مثلا اصول اعتقادی و اخلاقی که فرازمانی و فرامکانی است، مثلاً معادباوری، خداباوری، باور به غیب، اصالت معنویت نسبت به مادیت و ... از اموری نیستند که به حسب زمان و مکان تغییر کنند. همچنین می‌توانیم تمام ارزش‌های اخلاقی را در این قسم جای دهیم، ارزش‌هایی مانند ایثار و شهادت، راست‌گویی، نوع دوستی، امانت داری، شجاعت وغیره.   
قسم دیگر از آموزه‌های اهل‌بیت اینگونه نیست که بخواهیم آنها را کلمه به کلمه در تمامی زمان‌ها و مکان‌ها اجرا کنیم. اینها را فروع و جزئیات می‌نامیم که به حسب زمان و مکان و موقعیت و شرایط مختلف و نیاز و امکاناتی که در جوامع وجود دارد شکل می‌گیرد و برخورد با آنها نیز متفاوت می‌شود. مثلاً می‌توان به راحتی گفت که لباس پوشیدن در مناطق سردسیر و گرم‌سیر متفاوت است که این تفاوت ‌ها قابل قبول و قابل توجه است.
ضرورت شناخت سبک زندگی اسلامی و تطبیق سبک زندگی اهل‌بیت بر زندگی امروز چیست؟
در این دوره با تمرکز بر این موضوع که منظور از تطبیق سبک زندگی اهل‌بیت بر زندگی امروز، این است که اصول ثابت زندگی ایشان، را بدون هیچ کم و کاست عمل کنیم و فروع و مصادیقی را که مقید به زمان و مکان خاص می شود را مطابق با زندگی امروزی تصمیم بگیریم و عمل کنیم، لکن اجازه ندهیم که اصول ثابت ما را تخریب کنند. بنابراین می‌توان زندگی مدرن داشت به گونه‌ای که معادباوی، خداباوری، ایمان به غیب، نوع دوستی، صداقت، ایثار و فداکاری و ... از لابه‌لای همه ابعاد آن جلوه گر باشد. به عبارت دیگر، زندگی مدرن و عصر ارتباطات و تکنولوژی امروزی در ابعاد متعدد تنافی ماهوی با سبک زندگی اهل‌بیت ندارد و ما می توانیم زندگی مدرن داشته باشیم و اصول کلی سبک زندگی اهل‌بیت(علیهم السلام) را نیز حفظ کنیم.        
                                                      
سرفصل دوره:
•    سبک زندگی اسلامی و سیره معصومین(علیهم السلام)
•    اثبات حجیت سیره معصومین
•    بررسی شبهات پیرامون الگو بودن معصومین
•    اصول حاکم در سیره اهل بیت(علیهم السلام)
•    دسته بندی سیره معصومین(علیهم السلام)
•    سیره فردی
•    معاشرتی
•    تبلیغی
•    اقتصادی

استاد:
حجت الاسلام و المسلمين رضا محمدي
جلسات دوره ‌
امتیاز‌
3.82 از 5 / 11 رای