خودشناسی و مهارتهای زندگی

تعداد آزمون‌ها 1 آزمون
تعداد فصل‌ها 1 فصل
مدت دوره 130 دقیقه
تعداد جلسات 10 جلسه
تعداد فراگیر 1358 نفر
 
بسته است
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دوره‌های مرتبط‌
توضیحات دوره
عنوان دوره:
 دوره آموزشی مهارتهای زندگی و راه رسیدن به رضایت درونی

اهداف دوره: 
اهمیت یادگیری مهارتهای زندگی:
احساس رضایت و نشاط یک احساس اصیل، پایدار و درونی است که باید انسان‌ها برای خود ایجاد کنند. خوشبختی واقعی توسط چیزهایی که برای روح و روان ما مفید هستند تقویت می شود. چیزهایی چون روابط مستحکم، کارهای چالش برانگیز و داشتن زندگی معنادار و همچنین نقش مهم معنویت در احساس رضایتمندی و نشاط فردی بسیار مهم است. با توجه به اینکه معنویت از ابعاد بسیار مهم انسان است، اگر نشاط و آرامش معنوی از راه درست ایجاد شود بر روی سلامت و ارتقاء آن تاثیر زیادی دارد. 
شناخت و خوآگاهی راه رضایت درونی:
رضایت در مراحل ابتدایی از شناخت خود سرچشمه می گیرد. خود آگاهی یعنی توانایی شناخت دقیق و درست از خود، به بیان دیگر شناخت نگرش ها، باورها، اندیشه ها، توانایی ها، هیجان ها، مهارت ها و کاستی های خود، به منظور شناخت بیشتر و بهتر حقوق فردی، اجتماعی و مسئولیت های خود. 
از ارکان مهم دیگر پس از شناخت روان، شیوه تفکر خلاق است، مهارتی است که شخص به وسیله آن از ترکیب مهارت های حل مساله و تصمیم گیری، از اندیشه ها یا روابط نو برخوردار شده و توانایی کشف و برگزیدن راه حل های تازه را پیدا می کند. باید بتوانیم الگوها و روش های تفکر سنتی را بشکنیم تا قادر شویم تفکر به شیوه ای خلاقانه را آغاز کنیم. شیوه ای که به ما کمک خواهد کرد رویکرد جدیدی برای یک شرایط یا مسئله خاص خلق کنیم.                      
و اما مهارت مدیریت بر هیجان، اگر بتوانیم مدیریت مطلوبی بر تغییرات جسمانی و روانی که به طور مستقیم به دنبال ادراک یک واقعیت تحریک کننده ایجاد می شوند در واقع هیجان های خود مانند شادی، غم، خشم، ترس، نگرانی و... داشته باشیم، رویاها، خاطره ها و ادراک های ما جان می گیرند.                                                                                                                       
ضرورت یادگیری مهارتهای زندگی چیست؟
آموزش تمام این مهارت ها به کاربران کمک می کند تا ضمن شناخت خود و نیل به خودآگاهی مثبت، محیط و پیرامون خویش را نیز مدیریت نماید.کنترل استرس ها و دغدغه ها، مدیریت هیجانات کاذب و مخرب و شیوه تفکر موثر از جمله راهکارهای جدی و اساسی برای زندگی امروز است، که علاوه بر تجربه زیستی باید از مسیر آموزش های دوره ای، تمهید لازم جهت بهبود شیوه زندگی را فراهم آورد. پس‌از گذراندن آموزه های فردی ، انسان آماده همراهی با سایرین می شود و این همراهی در نهایت منجر به بهبود روابط اجتماعی و امنیت جامعه در سطح بالا خواهد شد.                                                                  
بنابراین مهارت های زندگی، توانایی هایی هستند که به ما کمک می کنند در موقعیت های گوناگون، عاقلانه و درست رفتار کنیم، به طوری که با خود و دیگران سازگارانه ارتباط برقرار کرده بدون استفاده از خشونت بتوانیم مسائل پیش آمده را حل نمائیم و ضمن به دست آوردن موفقیت در زندگی، احساس شادمانی داشته باشیم.

سرفصل دوره:
•    مهارت خودآگاهی
•    ارتباط موثر
•    تفکر خلاق
•    مقابله با استرس
•    مدیریت هیجان
•    تصمیم گیری
•    همدلی
•    تفکر خلاقانه
•    حل مسئله
•    روابط بین فردی

استاد:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی هادی
جلسات دوره ‌
امتیاز‌
4.21 از 5 / 7 رای