اصول کارتیمی و تشکیلاتی

تعداد آزمون‌ها 1 آزمون
تعداد فصل‌ها 1 فصل
مدت دوره 156 دقیقه
تعداد جلسات 11 جلسه
تعداد فراگیر 928 نفر
 
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دوره‌های مرتبط‌
توضیحات دوره
عنوان دوره:
 دوره آموزشی اصول کار تیمی، گروهی و تشکیلاتی

اهداف دوره: 
شناخت تیم و گروه و کار تیمی و گروهی:
گروه‌ها گاهی اوقات به شکلی خاص‌تر و در قالب تیم‌ها فعالیت می‌کنند. اگر چه گروه و کار گروهی، بحثی بسیار گسترده‌تر از تیم و کار تیمی است و کار تیمی و حاشیه‌های آن، تنها بخش کوچکی از دانش شناخت گروه‌ها و رفتار آنها را تشکیل می‌دهد. امروزه با پیشرفت دنیای تکنولوژی و پیچیده‌تر شدن فعالیت‌ها، اهیمت کار فردی کم‌رنگ شده است و اهمیت کارهای گروهی رو به افزایش است.    
یادگیری اصول پایه‌گذاری درست کار تیمی:                                                                                                                 
دلایل زیادی وجود دارد که باید کار گروهی در کانون ها نهادینه شود. اما اگر اصول کارگروهی به‌درستی پایه‌گذاری شود تمام افراد یک کانون، خود را در برابر اهداف و کار مسئول می‌دانند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا کانون خود را به‌جلو ببرند و مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنند. درچنین شرایطی مدیر و رهبر تشکیلات فقط نقش نظارت و ارزیابی بر واحدهای مختلف را دارد. تشکیل تیم و گروه، انتخاب اعضای کارآمد، برنامه ریزی های گروهی ، تبیین اهداف کانون و غیره و چگونگی مواجهه با هر کدام از آنها ذیل آموزش های مربوطه به اعضای کانون ها در سطوح مختلف ارائه خواهد شد.
تشکیلات یعنی نظم، یعنی تقسیم وظایف، یعنی ارتباط و اتصال و زنجیره‌یی کارکردن، این معنای تشکیلات است. این یک چیز ضروری است. هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمی‌رود، طبیعی است که اساس کار، تشکیلات است. 
شکی نیست که تا تشکیلاتی نباشد، هیچ چیزی بر اساس آن نمی‌شود بنا کرد. بدون سازماندهی، بدون تشکیلات، مدیریت امکان ندارد و کار هم پیش نمیرود، باید توجه داشت که در همه‌کار، ساز و کار تشکیلاتی و اداری نقش مهمی دارد، این به معنای بودن تشکیلات، بودن مسئول و وجود یک مرکز فکر است.               
شناخت جایگاه دو عنصر انسان و برنامه در کار تیمی:
برای ایجاد تشکیلات کارآمد، معیارهایی وجود دارد که باید به آنها توجه شود؛ برخورداری از هدفگذاری و برنامه راهبردی از سویی و توجه به نقش ویژه سرمایه انسانی تشکیلات از سوی دیگر، ابعادی از یک تشکل کارآمدند. در چنین کانونی، هر کدام از افراد باید علاوه بر انجام وظایف خود، با تلاش مجدانه و مخلصانه، نقش خویش را برای تقویت تشکیلات به نحو احسن ایفا کنند. 
هر تشکیلات برای رسیدن به اهداف خود، به دو عنصر انسان و برنامه نیاز دارد. در خصوص عنصر انسان، شناسایی، جذب، تثبیت، دفع، سازماندهی و به کارگیری و رشد انسان مد نظر قرار می‌گیرد و در خصوص عنصر برنامه، هدفگذاری، برنامه ریزی، اجرا، ارزیابی، اصلاح برنامه مد نظر کار تشکیلاتی است. بر همگان واضح و مبرهن است که محیطی مانند مسجد که مامن و محل امور جمعی است برنامه ها می بایست بر مدار کار تشکیلاتی پایه ریزی  شود تا یک جمع امکان بهره مندی از حضور خود را مفید ارزیابی نمایند.
بر همین اساس، ضرورت آموزش در حوزه اصول کار گروهی و تشکیلاتی و لزوم سـرمايه گـذاري در ايـن زمينـه از طريق توانمندسازي و آموزش اعضای محترم کانون ها امكانپذير خواهد بود. بنابراین لازم است مجموعه‌ای از مهارتها و روشها برای اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد شناسایی شده و آموزش های لازم ارائه گردد. در این دوره ها سعی بر آن است که ابتدا مفهوم کارگروهی و تشکیلاتی تبیین شود. از این رو، برنامهریزی و اجرای آموزشهای رسمی مرتبط با موضوع از راهبردهای مطرح و برتر در این زمینه به شمار میرود.  

سرفصل دوره:
تیم، کار تیمی و تمایز آن با کار گروهی چیست؟
تعریف و اهمیت کار تیمی
باید های یک تیم موفق
معایب و فواید کار تیمی چیست
شاخص، بایدها و نبایدهای تیم موفق
وظایف اعضای تیم ها 
 تعریف کار گروهی چیست؟
 کار گروهی چه فواید و معایبی دارد؟
رشد فردی مهم‌ترین لازمه اصول کار تیمی

استاد:
دکتر رامبد باران دوست
جلسات دوره ‌
امتیاز‌
3.45 از 5 / 10 رای