مدیریت زمان و برنامه ریزی

تعداد آزمون‌ها 1 آزمون
تعداد فصل‌ها 1 فصل
مدت دوره 123 دقیقه
تعداد جلسات 9 جلسه
تعداد فراگیر 1388 نفر
 
بسته است
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دوره‌های مرتبط‌
توضیحات دوره
عنوان دوره:
دوره آموزشی مدیریت زمان و برنامه ریزی

اهداف دوره:
 آشنایی با مدیریت زمان و استفاده بهینه از فرصت ها:
امروزه هر کسی در زندگی خود با مشکل کمبود وقت، فشردگی برنامه‌های کاری و چگونگی برنامه ریزی کارهای مختلف روبرو است. مشکل کمبود وقت و ضعف مدیریت زمان، ما را دچار نگرانی و استرس می‌کند. از سوی دیگر، مدیریت ضعیف برنامه‌های کاری و غیرکاری روزانه سبب می شود زمان بیشتری را ازدست بدیم که نتیجه نهایی آن از دست رفتن فرصت‌ها و یا اتلاف عمر است.
زمان، موهبتی است که خداوند در اعطای آن به مخلوقات، هیچ تفاوتی قائل نشده و آن را میان همه، فقیر و غنی، رئیس و مرئوس، عالم و جاهل، به یک گونه تقسیم نموده است. بدین معنا که یک ثانیه برای همه یک ثانیه است، نه کم تر و نه بیشتر! نه کسی می تواند آن را ذخیره کند و نه قابل خرید است. باید در همان لحظه از آن استفاده نمود. در غیر این صورت، به هیچ قیمتی باز نخواهد گشت.
با وجود تساوی همگان از لحاظ در اختیارداشتن زمان، چرا برخی از افراد با وجود مشغله های فراوان و مسئولیت های سنگین ، از زندگی، لذت و بهره کافی می برند و احساس کمبود وقت نمی کنند، اما در مقابل، بیشتر مردم بعد از یک روز پر هیاهو و پرجنب و جوش، در پایان روز، خسته و مضطرب از کارهای انجام نشده و نیمه تمام، احساس می کنند در رقابت با زمان ، بازنده هستند؟
ضرورت شناخت کیفیّت و کمّیت استفاده از زمان:
در پاسخ این سؤال می توان گفت: راز تمام موفقیت ها و شکست ها، در کیفیّت و کمّیت استفاده از زمان، نهفته است. استفاده صحیح از زمان، اصول و قواعدی دارد که بدون آن نمی توان به درستی از فرصت ها بهره مند گردید.
اگر ارزش کارها را سنجید و اولویت آنها تعیین شود، توان بر روی کارهای مهم تر متمرکز شده و در صورت مواجهه با مشکل در برنامه، براساس اولویت تعیین شده حرکت خواهد شد. یکی از مهارت هایی که موجب بالا رفتن کارآیی برنامه روزانه می شود، تعیین اولویت فعالیت هایی است که در برنامه مشخص شده یا در بین روز ایجاد می شود. در واقع، تصمیم برای دادن حقّ تقدم به کارها مقوله ای تخصصی است که باید آموزش داده شود.
تبیین جایگاه مدیریت زمان، به عنوان پایه و اساس موفقیت در زندگی:
مدیریت زمان از آن‌ جهت مهم و ارزشمند است که می‌تواند پایه و اساس موفقیت ما در زندگی باشد و ما را تبدیل به فردی کند که از زمان و وقت خود استفاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مؤثرو بهینه داشته باشیم و با یک نظم و هماهنگی و آمادگی قبلی فعالیت‌های زندگی خویش را اجرایی کنیم. بدون شک یادگیری و برخورداری ازمهارت مدیریت زمان از جمله تنظیم و اداره زمان و صرفه جویی در وقت، ایجاد آمادگی و توانمندی انجام کارها در زمان تعیین‌شده و کاهش جلوگیری از ایجاد سردرگمی، پشیمانی، حسرت، تعلل در کارها و اتلاف وقت، و فعالیت‌های روزانه برای هر فردی به‌ ویژه جوانان و نوجوانان در دنیای امروز یک ضروت اجتناب‌ناپذیراست.                                                                             بنابراین مدیریت زمان یک مهارت کاربردی بسیار مفید است که با استفاده از اصول و روش های آن می توانیم هدف های شغلی و شخصی خویش را مدیریت کرده و فعالیت‌های خود را در راستای اهداف خود پیش ببریم. در این دوره های آموزشی سعی شده است چگونگی تمرکز جهت اولویت بندی در پردازش و یادگیری اصول و مهارت های آن مورد توجه قرار گیرد، اصولی که روانشناسان این اصول را ذیل عنوان مدیریت زمان بررسی می کنند که با استفاده از آنها می توان از لحظه لحظه زندگی، بیشترین بهره را برد.          
                                                                                                        
سرفصل دوره:
•    مدیریت زمان چیست و تکنیکهای آن کدام است؟
•    یادگیری اصول مدیریت زمان و تکنیک های برنامه ریزی و اولویت بندی
•    آشنایی با برخی نگرشها و عادات غلط
•    ارائه راهکارهای مدیریت زمان
•    ویژگی‌ها و مشخصات هدف و تشریح فرایند هدف گذاری
•    نظم شخصی و فعالیت در زمان های خاکستری
•    ویژگی های یک برنامه ریزی موفق
•    اولویت بندی کارها و فعالیت ها
•    تکنیک های مفید در برنامه ریزی برای آینده
•    چک لیست و جدول برنامه ریزی روزانه
•    شناسایی عوامل اتلاف وقت و نحوه مدیریت آنها   

استاد:
دکتر رامبد باران دوست
جلسات دوره ‌
امتیاز‌
4.26 از 5 / 19 رای