راههای جذب جوان به مسجد

تعداد آزمون‌ها 1 آزمون
تعداد فصل‌ها 1 فصل
مدت دوره 194 دقیقه
تعداد جلسات 13 جلسه
تعداد فراگیر 2626 نفر
 
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دوره‌های مرتبط‌
توضیحات دوره
عنوان دوره:
دوره آموزشی راههای جذب جوان و نوجوان به مسجد

اهداف دوره: 
تبیین اهمیت نقش مسجد در جذب جوان و نوجوان:
مسجد به عنوان اصلی ترین پایگاه انقلاب اسلامی نقش مهمی در تربیت، آموزش و ایجاد نزدیکی بین نمازگزاران خود دارد. پایگاهی که همواره در روایات از آن به بزرگی یاد شده است. یکی ازرسالت های پیامبر اکرم (ص) پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و ذکر حق تعالی و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد. بعد از آن بود که مسلمین در صفوف وحدت بخش نماز جماعات که در مساجد برگزار می شد، روح تربیت ونشاط را در جامعه به وضوح مشاهده کردند. به طوری که اینک بعد از گذشت قرن های متمادی ازپیدایش اسلام، مسجد نه تنها اعتبار و ارزش خود را حفظ کرده بلکه همواره در برهه های مختلف زمانی نقش مهمی در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته است. حضور جوانان در نمازهای جماعت و تشکیل حلقه های کمک های مردمی، ایجاد کلاسهای آموزشی و... نقش مؤثّرتری در رونق مساجد دارد.
یادگیری راه های جذب جوان و نوجوان به مسجد:
مساجد آنگاه خواهند توانست نقش تاریخی خود را در تربیت دینی، عبادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی ایفا کنند که بتوانند مخاطبان خود، به خصوص نسل نوجوان و جوان را جذب و حفظ نمایند. تقویت مساجد از نظر امکانات ظاهری مانند رسیدگی به ساختمان مسجد، تغییر در معماری مسجد، نظافت و امکانات ، افزودن بر جاذبه های مسجد مانند برگزاری کلاسهای هنری و علمی در رشته های گوناگون، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی، نمایش فیلم و اجرای تئاتر و مانند آن با رعایت موازین اسلامی، تأسیس مکان های ورزشی و دعوت از مربیان مجرّب برای آموزش، دقت درانتخاب امام جماعت مسجد با ویژگیهای خاص مانند خوش رفتاری با نوجوانان، برخورداری از تقوای کافی، توانایی علمی و... طولانی نشدن نمازهای جماعت، تشکیل و تقویت کتابخانه مناسب برای مسجد، برگزاری مسابقات کتابخوانی، قصه نویسی، بیان لطافت ها و ظرافت های نماز، بیان آثار معنوی نماز، تشویق و تحسین جوانان نمازگزار با اعطاء جایزه های متنوع و... از راهکارهای عملی برای جذب نوجوانان و جوانان به مسجد، نماز جماعت و شرکت در سایر برنامه های فرهنگی آن می باشند.
آموزش امام جماعت به عنوان مدیر طبیعی مسجد:
امام جماعت در هر مسجد عاملی مهم در پیشرفت و ترقی مسجد به شمار می رود و چنانچه دارای شرایط لازم باشد، تأثیری به سزا در تحولات مثبت در جوانان و در نتیجه گرایش آنان به مساجد خواهد داشت، از جمله درک موقعیت سنی جوانان و نیازها و روحیات آنان در این سنین باید مورد توجه قرار گیرد. لازم نیست همیشه از آنان بخواهیم در کلیه ی مراسم ادعیه و زیارات شرکت و گریه و زاری را پیشه کنند، زیرا نوجوانان و جوانان در کناراین مسائل معنوی، نیاز به تفریحات سالم و بانشاط، ورزش و آموختن دانش روز را دارند. تحرک و انرژی زیاد از خصوصیات این دوران است و جوانان به تنوع بیشتری نیازمندند. 
بنابراین مدیریت مسجد و جذب نوجوانان و جوانان نیازمند توانمند سازی ائمه محترم جماعت و کسب آگاهی و مهارت و دانش لازم در این امر مهم می باشد که سعی شده در این دوره آموزشی این هدف محقق گردد.

سرفصل دوره:
مسجد مقرّ حکومت رول خدا
عوامل عدم استقبال جوانان و نوجوانان به مسجد
امام جماعت عالم به دین و مسائل روز
بایسته های اخلاقی امام جماعت
حسن خلق و صبر 
استمرار امام و برنامه ریزی
جریان سازی و کار تشکیلاتی در مسجد
مدیریت کلان فرهنگی امام جماعت
بایسته های تربیتی امام جماعت
استفاده از روش های تربیتی
ایجاد هویت در برنامه های مسجد
راهبری فکری
دغدغه های جوانان
ارتباط بین مسجد و مدرسه
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

استاد:
حجت الاسلام و المسلمین محمود محققیان
جلسات دوره ‌
امتیاز‌
3.86 از 5 / 43 رای