آشنایی با معارف قرآن کریم

تعداد آزمون‌ها 1 آزمون
تعداد فصل‌ها 1 فصل
مدت دوره 185 دقیقه
تعداد جلسات 13 جلسه
تعداد فراگیر 1314 نفر
 
بسته است
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دوره‌های مرتبط‌
توضیحات دوره
عنوان دوره:
 دوره آموزشی نور هدایت آشنایی با معارف قرآن کریم

اهداف دوره: 
تبیین اهمیت انس با قرآن و هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت :
قرآن كريم بزرگ‏ترين هديه الهى براى انسان‌ها و گرانبهاترين ميراث پيامبر اعظم(صل الله علیه و آله و سلم) در ميان مسلمين است، در دنیای امروز نیازجامعه به خصوص نوجوانان و جوانان به آموزه های دینی و قرآنی بیش از گذشته است. جوانان با الگوگیری از آداب زندگی و اجتماعی غیراسلامی وغربی درخطر از بین رفتن سلامت روحی و اعتقادی و شناختی هستند. کشور ما به‌عنوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کشورهای اسلامی مورد هجوم همه جانبه هجمه های فرهنگی است که در واقع جوانان این مرز و بوم را هدف گرفته است. قرآن کریم دربرگیرنده ی هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت است و در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان به سوی کمال است« این قرآن به راهی هدایت می‌کند که استوارترین راههاست».                                                                                                                                          
شناخت قرآن کریم بعنوان بهترین رهبر و پیشوای انسان به سوی بهشت:
 قرآن عامل اصلی هدایت و تربیت کننده ی افراد و جوامع بشری به سوی کمال و نیل به ارزشهای اخلاقی و انسانی است. کسانی که با قرآن مأنوس هستند به کمک قرآن حق را از باطل تشخیص می دهند. قرآن کریم انسان را به زندگی کردن با معیارها و ارزش های انسانی و اسلامی دعوت می‌کند. حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: هر کس قرآن را پیش روی خود قرار دهد، رهبر و پیشوای او به بهشت خواهد بود و هرکس آن را به پشت سر افکند طردکننده و سوق دهنده او به سوی جهنم خواهد بود.                                                                                                                                                                                              جامعه ای که مسیر زندگی، خود را در جهت قرآن قرار می دهد قادر خواهد بود سرمایه ی گرانبهای عمر خود را به خوبی در جهت پیشرفت و کمال مدیریت کند، چون در پرتو قرآن به فشرده بودن زمان و ارزش آن پی می برد و می داند که اگر آن را مدیریت نکند در خسران و زیان خواهد بود، همانطور که قرآن کریم می فرماید: «وَالعَصر، اِنَ الاِنسانَ لَفی خُسر».                 
                          
آشنایی جوانان ونوجوانان با ابعاد مختلف و معارف قرآن کریم:             
اما نوجوانى و جوانى، آغاز فراز و نشيب‌هاى روحى و جسمى و رسيدن به رشد است. در اين دوره كم‏كم شخصيت انسان شكل مى‏گيرد و پرسش‌هاى فكرى و فرهنگى بسيارى در ذهن جوان پيدا مى‏شود. از سوى ديگر، خداجويى و خدايابى و دين‏باورى از ويژگي‌هاى اين دوران است. اگر امروز می‌بینم که نوجونان و جوانان ما کمتر به قرآن توجه می‌کنند به این دلیل بوده که هنوز نسبت به این کتاب آسمانی شناخت کافی پیدا نکرده‌اند و هنوز برخی از نوجوانان و جوانان به شناخت ابعاد مختلف این کتاب آسمانی واقف نیستند.                                                                                                                               
آوردن قرآن  میان آحاد مردم و خروج قرآن از انزوا و مهجوریت:
نهادهای فرهنگی جامعه وظيفه دارند قرآن كريم را كه تجلى‌گاه خداوند و يگانه وسيله ارتباط ميان بندگان و آفريدگار جهان است، به ميان آحاد مردم بياورند و آنان را با كتاب خدا آشنا، و انديشه و عمل آنان را با قرآن هماهنگ كنند و بدين وسيله، قرآن را از انزوا و مهجوريت خارج سازند تا فرستاده خدا در روز قيامت، لب به گلايه نگشايد: «و قال الرسول يا ربّ انّ قومى اتخذوا هذا القرآن مهجوراً» (فرقان،30).                                                                        
بنابراین برای رسیدن به این هدف و ایجاد تأثیر و نفوذ قرآن در بین آحاد مردم جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان نیاز به تبین جایگاه و ویژگی های قرآن کریم و آموزش می باشد. در این دوره با بررسی سرفصل هایی مانند اوصاف و ویژگی های قرآن کریم، نزول قرآن، وحیانی بودن قرآن، اهداف و مقاصد قرآن، علوم و معارف قرآن و تفسیر تاویل آیات قرآن، در جهت ارتقاء سطح دانش اعضای کانون ها و آشنایی با کتاب سعادت بشر و در نتیجه انس بیشتر با قرآن کریم تلاش شده است.  

سرفصل دوره:
•    نیاز بشر به کتاب آسمانی
•    عظمت قرآن
•    اوصاف قرآن
•    اعجاز قرآن
•    قالب های هفتگانه قرآن
•    ناسخ و منسوخ 
•    محکم و متشابه
•    انتظارات قرآن از ما
•    نمونه هایی از موارد تاثیر قرآن
•    فهم قرآن
•    موضوعات پرکاربرد قرآن
•    نزول قرآن
•    آیه های نامدار                   

معرفی استاد:
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی
جلسات دوره ‌
امتیاز‌
3.25 از 5 / 12 رای