روش پاسخگویی به شبهات دینی

تعداد آزمون‌ها 1 آزمون
تعداد فصل‌ها 1 فصل
مدت دوره 246 دقیقه
تعداد جلسات 16 جلسه
تعداد فراگیر 1224 نفر
 
بسته است
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دوره‌های مرتبط‌
توضیحات دوره
عنوان دوره:
 دوره آموزشی روش پاسخگویی به شبهات دینی و اعتقادی

اهداف دوره: 
مفهوم شناسی شبهه :
شبهه عبارت است از بیان مطالب یا پرسش به صورتی که حق و باطل مخلوط شود و دیگران را به اشتباه بیاندازد.  شبهه یعنی پوشاندن لباس حق بر باطل، برای حق جلوه دادن یک مطلب ناصحیح و باطل، به این دلیل به شبهه، شبهه گفته می شود که شبیه حق می باشد، ولی حق نیست. تفاوت اساسی شبهه و پرسش آن است که در پرسش شخص به دنبال حق است و از مطلبی سؤال می کند تا حقایق بر او روشن شود. از این رو پرسش را تا حد امکان شفاف و مشخص بیان می کنداما در شبهه شخص به دنبال گمراه کردن دیگران است و نمی خواهد که حقیقت روشن شود. یعنی غالباً حقیقت را می داند ولی آن را در ورای کلمات مخفی می کند. از این رو شبهه همراه با ابهام و یا اجمال بیان می شود.
آشنایی با روش پاسخگویی به شبههات دینی و اعتقادی :
پاسخ دادن به شبهات بسیار حساس ، دشوار و دارای راهکارهایی است که به دلیل همان حساسیت بالا باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. شیوه های اجرایی متفاوتی در پاسخ به پرسش و دفع شبهه وجود دارد ولی به نظر می رسد که روش استناد به ادله قرآنی مناسب تر باشد.
ضرورت شناخت و هدف از پاسخ گویی به شبهات:
دین و قرآن حق است و اگر شبهه و پرسش می شود حتماً جواب دارد ولی علم ما محدود است و ممکن است به جواب واقعی نرسیم. این مطلب زیانی به حقانیت قرآنی و دین نمی زند. هدف از پاسخ گویی به شبهه دو چیز است. اول پاسخ دادن به پرسش مخاطب و دوم روشنگری و رفع ابهام از دیگران تا به گمراهی گرفتار نشوند یا حداقل حجّت بر افراد تمام شود.
اهمیت شناخت آداب پاسخگویی:
با احترام به دیگران و داشتن حالت تواضع در مقابل پرسش و سوال مراجعه کنندگان، نوعی ارادت قلبی دیگران را به خود جذب می کنیم، حال اگر تواضع و احترام از جانب روحانی و رهبر معنوی، آن هم با جوانان که دارای قلبی پاک و جویای محبت هستند، صورت گیرد، قطعاً موفقیت های چشمگیری به دست خواهد آمد. این روش از جمله طرق تبلیغ عملی است که در تاریخ صدر اسلام خصوصاً در وصف پیامبر گرانقدر اسلام (ص) نقل شده است و نتایج بسیار خوبی هم در بر داشته است.
نوجوانان و جوانان ما به طور طبیعی به کارهای نو و افکار جدید علاقمند هستند. آنان شیفته مطالب و مقالات تازه و سبک های نوین روزگار خود می باشند به سخنان جدید با کمال دقت گوش می دهند و درباره مطالب نو با علاقه فراوان گفتگو می کنند، بنابراین مسجدهای ما باید پاسخگوی نیازهای روز جوانان باشند.
 تبیین ضرورت پاسخگویی به سوالات و شبههات جوانان و نوجوانان:
مسجدها باید به امکانات و ابزارهای آموزشی و اطلاع رسانی روز دنیا مانند کامپیوتر، انواع سایت های مذهبی و فرهنگی، برنامه های آموزشی در رشته های مختلف و غیره مجهز شوند، و جاذبه های کافی را برای جذب نوجوانان و جوانان به خود داشته باشند و در مقابل نیازهای روز آنها و سوالات و شبهات آنها جواب منطقی و مستدل داشته باشند. در  این دوره ها به دلیل تفرقه افکنی دشمنان و بد خواهان و حساسیت امر به روش ها و مهارت های چگونگی مواجهه با شبهات  و راهکارهای بیان پاسخ شبهات توسط ائمه محترم جماعت و مبلغان و روحانینونی که در کانون ها فعالیت دارند پرداخته خواهد شد. 

سرفصل دوره:
•    اهمیت و ضرورت پاسخگویی به شبهات
•    لوازم و نیاز های پاسخگویی
•    مهارت های تاثیرگذاری و مخاطب شناسی
•    مراحل پاسخگویی
•    آشنایی با روش های پاسخ یابی در منابع
•    مفهوم شناسی شبهه 
•    گونه شناسی سوال و شبهه
•    فرق بین شبهه و پرسش
•    مبانی، اصول و روش ها
•    مهارت ارتباط موثر در پاسخگویی
•    آداب پاسخگویی
•    آفات و آسیب های پاسخگویی

استاد:
حجت الاسلام و المسلمين رضا محمدي
جلسات دوره ‌
امتیاز‌
4.00 از 5 / 9 رای